Η Λένα Φιλίπποβα με την ομάδα ΗΘΩ παρουσιάζει την παράσταση «Ίων» ( ή περί Ιλιάδος), σκηνική μεταφορά ενός γνωστού διαλόγου του Πλάτωνα (συζητούν ο Σωκράτης και ο ραψωδός Ίων). Σε τι οφείλεται η έμπνευση των ανθρώπων που ασχολούνται με την Τέχνη; Αυτό είναι το βασικό ερώτημα στο οποίο προσπαθεί να απαντήσει το έργο. Συζητήσαμε με τη Λένα Φιλίπποβα για το αίνιγμα της ποίησης, την ανάγκη του ανθρώπου να ερμηνεύει τον κόσμο, τη δυσκολία της κοινωνίας να ανοίξει διάλογο με τον εαυτό της και τους άλλους. -Τι σας κίνησε περισσότερο το ενδιαφέρον στον διάλογο του Πλάτωνα ανάμεσα στον ραψωδό Ίωνα και τον Σωκράτη;Πέρα από το θέμα του διαλόγου – το μεγάλο ενδιαφέρον και συνάμα πρόκληση – ήταν να μπορεί να παιχτεί αυτό το κείμενο, να αποκτήσει τη φόρμα της θεατρικής παράστασης. Ο Ίων είναι ένας ραψωδός, δηλαδή, ένας που εργάζεται και δεν αναρωτιέται για τη φύση των πραγμάτων, ενώ ο Σωκράτης είναι ένας που δεν κάνει άλλη δουλειά, παρά να αναρωτιέται για τα πάντα… Είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα συνάντηση.-Ποια είναι τα κεντρικά ερωτήματα στα οποία προσπαθεί να απαντήσει το έργο;

Το αίνιγμα της ποίησης  και η τέχνη της ερμηνείας της. Σε τι οφείλεται η έμπνευση των ανθρώπων που ασχολούνται με την Τέχνη; Αυτό είναι το κύριο ερώτημα. Τι τους κινεί – η τεχνική τους γνώση η μια ανώτερη δύναμη; Ο Σωκράτης αναρωτιέται για τη φύση της δουλειάς που κάνουν όλοι οι καλλιτέχνες.

-Γιατί πιστεύετε ότι είναι διαχρονικό και επίκαιρο το έργο του Πλάτωνα;

Είναι διαχρονικό γιατί όσο υπάρχει ο άνθρωπος τόσο υπάρχει και η ανάγκη του να επινοεί και να φαντάζεται. Να ερμηνεύει τον κόσμο γύρω του. Όταν θολώνει αυτή η δραστηριότητα, η ενέργεια του ανθρώπου ξοδεύεται σε άλλα πράγματα, αρχίζει να καταστρέφει και να πολεμά.

-Ποιες είναι οι αντιστοιχίες με τον σύγχρονο κόσμο;

Θα έλεγα ότι οι αναντιστοιχίες είναι πιο φανερές σήμερα. Οι σύγχρονοι «ραψωδοί» δεν θέλουν πια να αναρωτιούνται για την φύση της δουλειάς τους και τα έργα τους όλο και πιο συχνά γίνονται αναλώσιμα, μιας χρήσης προϊόντα. Που δεν τρέφουν ούτε την ψυχή ούτε το νου. Απλά καταναλώνονται.

-Γιατί ο διάλογος με τον εαυτό μας είναι τελικά ο πιο δύσκολος και επίπονος; 

Γιατί στην ουσία, ο εαυτός μας – είναι ο μοναδικός «συνομιλητής» μας. Και γιατί ο άνθρωπος ωριμάζει πολύ αργά στην διάρκεια της ζωής του.

-Ποια φράση του έργου ξεχωρίζετε;

« Τί είναι ο ποιητής? Είναι ένα πλάσμα κούφιο, πετούμενο και δαιμόνιο, και δεν μπορεί να δημιουργήσει παρά αν ενθουσιαστεί μόνο και πέσει σ’ έκσταση και χάσει το λογικό από μέσα του…»

-Πόσο εκπαιδευμένοι είμαστε ως κοινωνία στο διάλογο;

Πολύ λίγο. Τις περισσότερες φορές υπάρχει μια επίφαση διαλόγου. Για να κάνεις διάλογο πρέπει να μάθεις να ακούς. Πρώτα των εαυτό σου και μετά τους άλλους.

Έπειτα, ο σύγχρονος άνθρωπος δέχεται πληθώρα πληροφοριών που δεν προλαβαίνει να τις επεξεργάζεται. Χάνει την επαφή με τον εαυτό του και δεν γνωρίζει να ακούει και να εκθέτει τα επιχειρήματά του.

-Γεννηθήκατε και μεγαλώσατε στη Ρωσία, ενώ ξεκινήσατε να δουλεύετε στην ΕΣΣΔ. Τι σημαίνει για εσάς αυτή η εμπειρία και ποια εργαλεία σας προσέφερε;

Δύσκολη ερώτηση. Ναι, γεννήθηκα, μεγάλωσα και σπούδασα στην ΕΣΣΔ. Η ζωή εκεί ήταν διαφορετική από τη ζωή στον δυτικό κόσμο. Νομίζω, ότι μου προσέφερε τη δυνατότητα να συγκρίνω αυτούς τους δύο τρόπους ζωής.

Θα μπορούσα να την αναδιατυπώσω. Τι σου προσφέρει η ζωή σαν εμπειρία; Τα πάντα.

-Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σας;

Θα ήθελα να προχωρήσω σ’ αυτό το δρόμο της τεχνικής του μεγάλου ρώσου δασκάλου του θεάτρου Α. Α. Βασίλιεβ. Σε αυτόν «χρωστάμε» αυτή τη δουλειά μας και έχουμε πολύ δρόμο για ανακαλύψουμε όλα τα μυστικά της τέχνης του…

Παραστάσεις: Από 11 Ιανουαρίου έως 24 Απριλίου 2016 (30 παραστάσεις)
Ημέρες & Ώρες παραστάσεων: Δευτέρα & Τρίτη στις 19.00
Τιμές εισιτηρίων Γενική Είσοδος: 12€ Φοιτητικό: 8€ Άνεργοι, Ατέλεια ηθοποιών: 5€
Διάρκεια παράστασης: 70 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)
Προπώληση εισιτηριών https://www.viva.gr/tickets/venues/theatro-104/

Συνέντευξη στην Ηλέκτρα Ζαργάνη

Πηγή: koutipandoras.gr